Oscar-maraton, avagy a 2018-as jelöltek

Már korábban is blogoltam róla, hogy az Oscar-díj bizony nagyon sokat jelent nekem. Éjjelente fenn szoktam maradni, hogy megnézzem a gálát, és az egyébként meglehetősen szürke januáromat és februáromat az Oscar-jelölt filmek szokták feldobni. Idén nem bírtam ki, hogy ne állítsak össze egy ajánlót a filmekről, ugyanis szerintem az ez évi válogatás hihetetlenül jóra sikerült. Most ejtenék róluk pár szót, hátha felcsigázom az érdeklődéseteket. A most következő listában lesznek olyanok is, amelyek csak egy-egy jelölést zsebeltek be a színészi alakításokért, a forgatókönyvért, esetleg más, kisebb kategóriákért, ennek ellenére úgy gondoltam, hogy ezek is megérdemlik az említést.  Ennek ellenére a most következő filmeket mindenkinek szeretettel ajánlom! Hosszú ömlengés következik!

A 90. Oscar-gála egyébként március negyedikén lesz, keleti parti idő szerint 8 órakor fog kezdődni, ami Magyarországon átcsúszik március ötödikére hajnali egyre. Nagyon jónak ígérkezik a gála, ugyanis idén visszatér Jimmy Kimmel, mint műsorvezető.

A legjobb filmek:

Call Me By Your Name (2017)
Az André Aciman könyvéből készült film két zsidó fiú történetét mutatja be 1983 nyarán. A film elrepít bennünket Észak-Olaszországba, ahol megismerhetjük a tizenhét éves Elio feltámadó vágyait apja asszisztense felé. A film annyira felkeltette az érdeklődésemet, hogy gyorsan a könyvet is meghallgattam hangoskönyvben. Elbűvölt mind a kettő, talán a könyv még jobban, mivel Aciman gondolatai és írói vénája már önmagában felér egy élvezettel. A filmnek is sikerült átadnia a kémiát, a lassú közeledést és az olasz nyár hangulatát a nyolcvanas években. A Call Me by Your Name négy jelöléssel büszkélkedhet.

Darkest Hour (2017)
Amikor először megláttam a film plakátját, sejtettem, hogy Oscar-film lesz belőle. Gary Oldman elképesztően alakítja Churchillt, akinek a második világháború korai óráiban olyan döntéseket kell hoznia, amelyre még a miniszterelnökök sem lehetnek eléggé felkészülve. A film hátborzongatóan ábrázolja, hogyan is összpontosult Winston Churchill kezében Európa sorsa, dilemmája áthat a képernyőn. Nem véletlenül kapott hat jelölést a film.

Dunkirk (2017)
Általában nem vagyok egy nagy háborús film rajongó, főleg azért nem, mert érzelmileg nagyon megviselnek, de a Dunkirket is mindenkinek látnia kell. A Darkest Hour párjának érzem, hiszen pontosan ugyanabban az időszakban játszódik a film, csak itt a frontra kerülünk. Christopher Nolan nyolc Oscarra jelölt filmjéről csak ódákat lehet zengeni. Én párhuzamba hoztam egy olvasmányélményemmel is, Ruta Sepetys Tengerbe veszett könnyek című könyvével, ami hasonló érzelmi hatást váltott ki belőlem, mint a Dunkirk.

Get Out (2017)
Ezt a filmet még nyáron láttam, és bevallom nem számítottam rá, hogy egy “horrornak” sikerül bejutnia a legjobb filmek közé, annak ellenére sem, hogy nagyon tetszett és rettenetesen fontos témát boncolgat. A film érdekesen közelíti meg a rasszizmus témáját egy fiatal afro-amerikai férfi szemén keresztül, aki fehér barátnője családjához látogat a hétvégére. A téma nagyon fontos, kell róla beszélni, és egy kifacsart, kreatív forgatókönyvvel talán még közelebb kerül az emberekhez. A Get Out négy jelölést kapott.

Lady Bird (2017)
Kicsivel hétköznapibb, ám annál kevésbé elhanyagolható film a Lady Bird, amelynek középpontjában egy vallásos iskolába járó tizennyolc éves lány áll, akinek továbbtanulási vágyai nem egyeznek az anyjáéval. Saoirse Ronan karaktere igencsak összetett, a film maga nagyon elgondolkodtató, nem véletlen, hogy öt jelöléssel büszkélkedhet.

Phantom Thread (2017)
A Phantom Thread szerintem a legelvontabb film a listán. Bevallom, hogy ezzel egy kicsit jobban megszenvedtünk. Az ötvenes évek Londonjába repülünk vissza, ahol megismerhetjük Reynolds Woodcockot, aki ruhakészítőként dolgozik, és egy fiatal pincérlány személyében találja meg múzsáját. A Phantom Thread hat jelölést kapott, de csak azoknak ajánlom, akik jobban szeretik a lassú filmeket.

The Post (2017)
Tom Hanks és Merly Streep neve már szinte biztos jel a sikerre, nincs ezzel másképp a The Post sem. A két Oscarra jelölt film visszavisz bennünket a Washington Post egy igen kemény időszakába, amikor is az újság tulajdonosa olyan dilemmába kerül, amelyet egyáltalán nem várt az élettől. A vietnami háború eltusolt dokumentumai kerülnek ugyanis napvilágra. A film középpontjában ellentétbe kerül a kormány és a szabad sajtó. Szintén mindenkinek ajánlott.

The Shape of Water (2017)
Ha a legfurcsább filmet kellene kiemelnem a sorból, az mindenképpen Guillermo del Toro tizenhárom Oscarra jelölt alkotása lenne. A filmben egy titkos kutatóintézetbe kerülünk, ahol a főszereplő takarítónő különleges kapcsolatban kerül egy idegen lénnyel. A Shape of Water is nagyon érdekes kérdéseket feszeget, ennek ellenére nekem nem a kedvencem a listáról, talán a túlzott realizmusom miatt. De ettől függetlenül a hangulata, az alakítások, a zene alkotnak egy olyan egyveleget, ami belekúszik az ember fejébe.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Nehezen választanék kedvencet a legjobb filmek közül, de ha muszáj lenne, akkor talán ez áll hozzám a legközelebb. A hét Oscarra-jelölt alkotás középpontjában egy édesanya áll, akinek meggyilkolták a lányát, és három óriásplakáttal szeretné felhívni a rendőrség figyelmét az ügy fontosságára. Elképesztőnek találtam, hogy 115 perc alatt hogyan lehet teljes karakterfejlődéseket bemutatni, odáig voltam érte.

A színészi teljesítményért kiemeltek:

Roman J. Israel, Esq. (2017)
Denzel Washington vitte el ezt a filmet különleges karakterével, aki egy idealista védőügyvédet alakít. A film maga egyébként eléggé kiábrándító és elszomorító, de épp ezért érdemes megnézni, és elgondolkodni rajta.

I, Tonya (2017)
A filmben megismerhetjük Tonya Harding életét, aki talán az egyik legbotrányosabb olimpiai műkorcsolyázó volt az Egyesült Államok történetében. Nagyon tetszett a film, imádom, amikor összetetten ábrázolják, hogy a családi hatások, az anyai szerep hogyan is kerget bele valakit egy bántalmazó kapcsolatba, ami aztán a karrierjére is hatással van. A film egyébként nem túl szívderítő, keményen realista, és persze igaz történet. Margot Robbie és Allison Janney alakítása pedig hihetetlenül hatásos.

The Florida Project (2017)
Szívesen tettem volna ezt a filmet is a legjobb filmek közé, annak ellenére, hogy ez is nagyon furcsa. Egyetlen nyár leforgása alatt ismerjük meg a hatéves Moonee és barátai történetét, akik Floridában, Disneyland árnyékában élik korántsem fényes életüket. A filmben ábrázolt szegénység, elhanyagolás és ragaszkodás kontrasztba kerül a többi ember életével, akik nyaralni jönnek a csodás vidékre. Engem teljesen magával ragadott.

Mudbound (2017)
Amíg nem vagyok nagy rajongója a dicsőséges háborús filmeknek, annál inkább szeretem a háború utóhatásaival foglalkozókat. A Mudbound egy sötét korszakba kalauzol el bennünket, amikor a második világháború után a déli vidéken még javában tombolt a rasszizmus. Két fiatal, háborút megjárt férfi barátságát és sorsát követhetjük nyomon, akik azonos birtokon dolgoznak. A gondot csak az jelenti, hogy a bőrük színe különbözik. Fontos, nehéz, kötelező.

A legjobb forgatókönyvekért kiemeltek:

The Big Sick (2017)
Ha egyetlen vígjátékot akarsz megnézni 2017-ből, az legyen a The Big Sick. Kumali Nanjiani feleségével, Emily V. Gordonnal írta le saját megismerkedésük történetét. Amellett, hogy vígjáték nagyon fontos kérdések vetődnek fel benne a kulturális különbségekről, a bevándorlásról, a beilleszkedésről, a változó életfelfogásról. Imádnivaló film.

Molly’s Game (2017)
Szintén még egy kemény női sorsot bemutató film, amelynek középpontjában Molly Bloom áll, aki professzionális síelő karrierje után belecsöppen a pókerjátszmák világába, ahol filmsztárok, zenészek, politikusok tesznek fel elképesztő téteket a játszmákba. Szintén nagyon jó film, amely rávilágít az összefüggésekre.

The Disaster Artist (2017)
Már Dave és James Franco miatt is érdemes megnézni ezt a furcsa filmet, amelynek középpontjában Tommy Wiseau és Greg Sestero áll, akik megalkották a világ legrosszabb (ám annál népszerűbb) kultfilmjét, amely a The Room címet viseli. Azon kívül, hogy szórakoztató, elgondolkodtató is.

Más kategóriákban futottak, de fontosak:

Victoria & Abdul (2017)
A Victoria királynő és Abdul barátságát elmesélő filmet még muszáj volt ideillesztenem a sor végére, engem nagyon megfogott, és mindenkinek szeretettel ajánlom. Különleges barátság története ez, ami nagyon is aktuális a mai világunkban.

Wonder (2017)
Az R. J. Palacio által írt könyvet minden általános iskolásnak kötelezővé lehetne tenni, a film is nagyszerűen sikerült Julia Roberts, Owen Wilson és természetesen Jacob Tremblay főszereplésével. August Pullman arcdeformitással született a világra, aki ötödik osztályosként először kerül iskolába társaival. Mindenkinek ajánlom.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.